Diversiteit in de politiek

PPD 2023.jpeg
Door Francis van der Mooren op 6 maart 2023 om 16:00

Diversiteit in de politiek

Ter voorbereiding op de Provinciale Statenverkiezingen en de Waterschapsverkiezingen op 15 maart organiseert het Provinciaal Platform Diversiteit (PPD) samen met ProDemos een aantal informatiebijeenkomsten in Limburg. Dit is helemaal in lijn met ons standpunt dat iedereen mee moet kunnen doen en als ChristenUnie sluiten we graag aan.

Na een bijeenkomst in Venlo en vervolgens een in Venray was het op 5 maart de beurt aan Maastricht. We waren welkom in de El Fath-moskee. ProDemos had als taak om toe te lichten wat het doel is van de beide verkiezingen, wie er mag stemmen en waarom het belangrijk is om te gaan stemmen. De zes aanwezige politieke partijen kwamen daarna aan de beurt om zich voor te stellen en in te gaan op de vragen vanuit de toehoorders.

Het was waardevol om aanwezig te zijn bij de bijeenkomsten en ook te horen welke zorgen er onder de mensen leven. Dan gaat het over voldoende woningen, hoe je zorgt voor een eerlijke toewijzing van die woningen en over de hoge energierekening. Maar ook over de rol van de moskee.

Ook moskeeën hebben een sociale en maatschappelijke functie, bijvoorbeeld als het gaat om vluchtelingen die in hun land van herkomst gewoon waren naar de moskee te gaan. Ga je uit van de kracht van de samenleving en wil je als overheid faciliteren in plaats van alles zelf organiseren dan moet je ook oog hebben voor de verbindende functie van de moskee in de samenleving.