Verkiezingsprogramma Ruimte voor elkaar

Wij zijn trots op Limburg! Trots op de prachtige natuur in onze provincie en onze unieke geografische ligging. Trots op onze ondernemers die de Limburgse economie en werkgelegenheid willen versterken. Trots op de vrijwilligers die elke dag klaarstaan om anderen te helpen. Tegelijkertijd maken we ons ook zorgen. Want hoe zorgen we ervoor dat iedereen volwaardig mee kan doen in onze maatschappij? Hoe zorgen we voor voldoende werkgelegenheid, ook voor de volgende generatie? Doen we wel genoeg om onze aarde te beschermen?

De ChristenUnie is zich van deze dingen bewust en ziet dat de manier waarop we met elkaar de samenleving vormgeven ter discussie staat. Gelukkig hebben we ook gezien dat als het erop aankomt we in Limburg oog voor elkaar hebben. Dat we in staat zijn om elkaar op creatieve manieren te vinden en elkaar te helpen. Wij zijn ervan overtuigd dat het meer dan ooit belangrijk is om te geloven in en te werken aan een provincie waar het niet meer gaat om ‘ik’ maar steeds meer om ‘wij’.

Ons verkiezingsprogramma staat daarom vol plannen voor Limburg die laten zien dat de ChristenUnie wil investeren in zorg voor elkaar, in een overheid die bondgenoot is van de inwoners van Limburg, in een duurzame economie en in keuzes die goed zijn voor Gods schepping.

Voor ons programma hebben we het thema ruimte voor elkaar gekozen. Ieder mens heeft ruimte nodig. Ruimte om samen te leven, te geloven en te spreken. Die ruimte staat onder druk.

In deze tijd staan mensen en hun belangen vaker tegenover elkaar. Kwetsbare mensen en zaken komen daardoor in de knel.

Wij vinden het belangrijk dat we oog mogen hebben voor de ander en onze omgeving. Dat een ieder zich gezien en gehoord mag voelen.

• Dit betekent ruimte om samen te leven. We willen de nadruk leggen op welzijn in plaats van welvaart. Samen zorgen voor een inclusieve samenleving waarin iedereen zich gezien voelt en mee kan komen. Ook als het dagelijks leven duurder wordt en de energierekening hoger. We willen een eerlijke verdeling van welvaart.
  • Er moet ruimte zijn voor landbouw en landschap. We willen in Limburg met elkaar de transitie maken naar een toekomstbestendige landbouw die voor boeren economisch rendabel en waarin zorg is voor de schepping. Producten hoeven niet van ver te komen, laten we gebruik maken van onze regionale producten.
  • En het gaat om ruimte om bereikbaar te wonen. Dat betekent dat er fysieke ruimte moet zijn voor mensen die een woning nodig hebben, maar ook gaat het om de leefbaarheid van dorpskernen omdat die bereikbaar moeten blijven en er voorzieningen zijn. Dat er euregionaal wordt samengewerkt en kennis wordt uitgewisseld waardoor we optimaal gebruik maken van onze positie als grensregio. En dat er een toekomst is voor jongeren in Limburg en ouderen waardig ouder kunnen worden.