Kennismaken met: Nicki Kappel (Kandidaat #2)

Nicki Kappel (#2).jpg
Door ChristenUnie Limburg op 28 februari 2023 om 17:30

Kennismaken met: Nicki Kappel (Kandidaat #2)

Mijn naam is Nicki Kappel,  48 jaar oud, woonachtig te Maasbree, getrouwd met Minke en vader van Floor en Juul. Ik sta op plek 2 van de kieslijst van de ChristenUnie voor aankomende Limburgse Provinciale Statenverkiezingen. In het dagelijks leven run ik samen met Minke een juwelierszaak in Venlo waar onze dochter Floor inmiddels ook als weekendhulp actief is; een echt familiebedrijf dus! Mijn grote passie is Ducati motoren en daarnaast ben binnen de kerk actief als vrijwilliger en ben ik lid van de Diocesane Pastorale Raad van het bisdom Roermond.

Regelmatig wordt mij gevraagd: “Hoe kom jij nu bij de ChristenUnie terecht?”
De ChristenUnie wordt in Limburg soms nog steeds gezien als “die degelijke protestantse partij”. Niets blijkt echter minder waar te zijn; de ChristenUnie is een partij ván christenen die er voor iedereen wil zijn.  Het feit dat de ChristenUnie, als enige partij in Nederland, in z’n geheel door vrouwen wordt geleid is een unicum en geeft ten volle het frisse eigentijdse karakter van onze partij weer. We kunnen rustig stellen dat de emancipatieslag binnen de ChristenUnie wel is gemaakt en het ook met die “degelijkheid” dus allemaal best wel meevalt!

Wat ik ook regelmatig van mensen verneem is dat ze, na het invullen van een stemwijzer, op onze partij uitkomen terwijl dat van tevoren helemaal niet in de lijn der verwachting lag; een duidelijke indicator hoe relevant onze standpunten in deze roerige tijden zijn.

De ChristenUnie is een betrouwbare landelijke netwerkpartij die haar verantwoordelijkheid durft te nemen. Dat biedt stabiliteit. Onze standpunten zijn niet zomaar opgeschreven maar getoetst en gebaseerd op onze christelijke uitgangspunten. Tegelijk biedt het feit dat de ChristenUnie actief is op álle niveaus van het openbaar bestuur uitstekende mogelijkheden om af te stemmen en om provinciale zaken ook lokaal of landelijk aan de orde te stellen en andersom; we zijn een partij die verbinding zoekt, niet de polarisatie, een partij waar zorg voor de natuur en zorg voor elkaar centraal staan; dé partij van de samenleving.

Wat vind ik nu belangrijk voor Limburg ? Waar wil ik me graag voor inzetten?
Ik ben ervan overtuigd dat het meer dan ooit belangrijk is om te werken aan een provincie waar het niet vooral gaat om “ik” maar meer om “wij”. Een provincie waar iedereen mee mag doen en waar we armoede en sociale uitsluiting bestrijden. Daarnaast vind ik het belangrijk dat we de connectie met kleine kernen en de voorzieningen aldaar in stand houden. Tevens wil ik me inzetten voor de kansen van boeren en hen ondersteunen met de transitie naar een toekomstbestendige en rendabele landbouw. Dit betekent óók dat niet alleen boeren hun verantwoordelijkheid nemen om de uitstoot van stikstof terug te dringen; dan doen we met z’n allen.