Aan tafel bij familie van Bakel in Vredepeel

Vreba.jpg
Door ChristenUnie Limburg op 23 februari 2023 om 12:00

Aan tafel bij familie van Bakel in Vredepeel

In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart 2023 gaan we als ChristenUnie Limburg in gesprek met Limburgse boeren over de transitie naar een toekomstbestendige landbouw. Graag horen we van hen hoe zij aankijken tegen alle ontwikkelingen in de landbouwsector en wat zij vinden dat er moet veranderen. Dit keer waren we te gast bij de familie van Bakel in Vredepeel. Zij zijn eigenaar van de grootste melkveehouderij in Nederland, een bedrijf dat al vier generaties in de familie is.

We werden hartelijk ontvangen in het nieuwe gemeenschapshuis in Vredepeel. Voordat we een rondleiding kregen op het bedrijf van de familie van Bakel werden we meegenomen in de geschiedenis van het dorp en het belang van een vitale gemeenschap. De boodschap was heel duidelijk: in het buitengebied heb je elkaar nodig.

De locatie waar we zaten, is daar een perfect voorbeeld van. Er is weliswaar subsidie ontvangen van de provincie om het gemeenschapshuis verbouwen, maar de mensen van het dorp zijn met een plan gekomen om het gemeenschapshuis ook in de toekomst betaalbaar te houden. En nu lopen kerk en sociale ontmoetingsplek naadloos in elkaar over en dat ook nog eens met veel aandacht voor duurzame energie.

Gemeenschapshuis Vredepeel

Uit de presentatie over het dorp en het gemeenschapsleven kwam ook het belang van ondernemers in het dorp naar voren. Het bedrijf van de familie van Bakel, Vreba melkvee, is daar een van. De vooraf gestuurde informatie had ons nieuwsgierig gemaakt, en we waren benieuwd naar de innovaties waar men mee bezig is, wat ze ons zouden kunnen vertellen over de kwaliteit van de grond in relatie tot de stikstofproblematiek en wat er bij het beheer van een eigen melkfabriek komt te kijken.

IMG_6190

We waren onder de indruk van het bedrijf. Het welzijn van de koe staat centraal en men streeft zo veel mogelijk naar kringloop. Zo wordt nagedacht over het verticaal verbouwen van gras om de koeien zo lang mogelijk vers voer te kunnen geven en weet men door monitoring precies hoe het met de koeien gaat. Ook wordt gebruik gemaakt van restproducten van akkerbouwers uit de buurt, zijn er plannen voor mestverwerking en de productie van biogas en wordt de melk in de eigen fabriek verwerkt. Men wil graag een bijdrage leveren aan innovatie in de sector, dit ook vertalen naar bedrijven elders in de wereld en hun kennis delen.

Het bezoek was meer dan de moeite waard en illustreerde de verscheidenheid aan landbouwbedrijven die we in Limburg hebben. En dat de kanteling naar een toekomstbestendige landbouw op verschillende manieren vormgegeven kan worden. Ook werd tijdens dit bezoek opnieuw duidelijk hoe belangrijk het is om deze transitie te maken in overleg met de sector en gebruik te maken van de schat aan kennis en ervaring die in de sector aanwezig is.