CU Limburg in gesprek met bisschop Smeets

Nicki Kappel (#2).jpg
Door Nicki Kappel op 11 januari 2023 om 12:30

CU Limburg in gesprek met bisschop Smeets

Francis van der Mooren en Nicki Kappel hebben in het Bisschopshuis te Roermond een boeiend gesprek gehad met bisschop Harrie Smeets. Insteek van dit gesprek was onder andere het beluisteren van de visie van de bisschop over waar wij ons als ChristenUnie Limburg hard voor zouden moeten maken.

Al snel werd duidelijk dat diaconie absolute prioriteit zou moeten krijgen binnen onze provincie. Er zijn veel mensen die het moeilijk vinden om hun plek in onze huidige maatschappij te vinden en zich eenzaam voelen. Ook is er veel armoede en is een (warme) plek om te wonen niet vanzelfsprekend, zeker doordat het dagelijks leven steeds duurder wordt en de energierekening hoger. De bisschop riep met klem op om naast een ieder te staan en oog te hebben voor de ander. Er gewoon te zijn, ook in praktische zin.

Als ChristenUnie Limburg willen we deze oproep van harte onderschrijven. Het omzien naar medemensen is een speerpunt van de ChristenUnie en komt ook in de komende provinciale verkiezingen weer duidelijk naar voren: “Ruimte om mee te doen” is een van de speerpunten van onze aankomende verkiezingscampagne Provinciale Staten 2023. Met “Ruimte om mee te doen” willen we inzetten op welzijn in plaats van welvaart. We willen samen zorgen voor een inclusieve samenleving waarin iedereen zich gezien voelt en mee kan komen.

Dat dit prioriteit moet krijgen bleek ook afgelopen week toen de nieuwjaarsspeech van de burgemeester van Maastricht werd verstoord door een man die actie vroeg voor de situatie van daklozen in de stad. We vinden dat in een land als Nederland, in een provincie als de onze, het niet zou moeten voorkomen dat mensen geen plek hebben om te wonen. Laten we zorgen voor goede opvang zodat mensen tot rust kunnen komen. En de oorzaken dat mensen op straat komen te wonen, stap voor stap aanpakken. Meer hierover lezen? Zie onze standpunten over dakloosheid