Werkbezoek palliatieve zorg

Arjan poster.jpeg
Door Arjan Langen op 14 oktober 2023 om 20:00

Werkbezoek palliatieve zorg

Zaterdag 14 oktober was het Internationale Dag van de Palliatieve Zorg. Kandidaat-kamerlid Arjan Langen uit Venlo bracht daarom een bezoek aan het Toon Hermanshuis en het hospice Mariaweide in Venlo. Beide huizen liggen naast elkaar in het centrum van Venlo en zijn afhankelijk van de hulp van vrijwilligers en giften van sponsoren.Tijdens de rondleiding werd duidelijk dat persoonlijke aandacht voor de gasten en hun familie hoog in het vaandel staat. Er is ruimte voor een goed gesprek maar ook voor een lach en een traan. Het was een bijzonder bezoek waarbij het eens te meer duidelijk werd hoe belangrijk de vele vrijwilligers in onze samenleving zijn.

De ChristenUnie gelooft in de samenleving en bouwt graag aan zorgzame gemeenschappen. Wij willen een samenleving die de waarde van ouderen benut en bevestigt en hen de beste zorg geeft, ook in de terminale fase. Dit willen we onder meer doen met de volgende maatregelen:

• Bevorder het gesprek rond het levenseinde. Vroegtijdige gespreksvoering over zorg rond het levenseinde (Advance Care Planning) wordt standaard onderdeel van goede (eerstelijns) zorg voor kwetsbaren.
  • Palliatieve zorg wordt breder beschikbaar, op de plek waar iemand wil sterven dus ook thuis. Voor mensen die ondraaglijk psychisch lijden is goede palliatieve zorg van groot belang. De inzet van vrijwilligers in de terminale thuiszorg schept veel mogelijkheden om thuis te sterven, maar is nog onvoldoende bekend bij zorgverleners. De bekendheid van deze vrijwilligers wordt vergroot. Voor iedereen moet zorg in hospices of door vrijwilligers thuis toegankelijk zijn.