Grenzeloos: over sociaal ondernemen in Maastricht

Grenzeloos.jpg
Door Francis van der Mooren op 15 maart 2021 om 18:30

Grenzeloos: over sociaal ondernemen in Maastricht

‘Een economie die om mensen draait’: hoe kan dat er in de praktijk uit zien? Hiervoor zijn we in gesprek met Frits Koppelaar, mede-eigenaar van Grenzeloos in Maastricht. Hij is voor zijn studie naar Maastricht gegaan, in de loop van de jaren steeds meer van de stad gaan houden en zet zich nu vol passie in voor de bloei van statushouders die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Wat drijft hem en waar droomt hij nog van?

“Tijdens mijn studententijd heb ik me ingezet voor projecten van Serve the City. Hierdoor en door andere projecten ben ik echt van de stad gaan houden. Via het Refugee Project Maastricht heb ik ook gezien dat statushouders het lang niet altijd makkelijk hebben om een plek te vinden in onze stad, de maatschappij. Toen vrienden in die tijd een wooncommunity begonnen en nog een invulling zochten een deel van de locatie is het gezamenlijke idee voor Grenzeloos ontstaan. Een sociale onderneming waar je terecht kunt voor koffie, tosti’s, salades en maaltijden uit de wereldkeuken.

Met Grenzeloos willen we inzetten op een goede start van statushouders. Er ligt veel verantwoordelijkheid bij de mensen zelf terwijl niet iedereen die zelf kan dragen. In de leertrajecten die wij hebben, kunnen we in 6 tot 8 maanden mensen helpen een goed bestaan op te bouwen in Nederland. Dit doen we door hen te helpen door te stromen naar werk, samen met hen te zorgen dat ze ook andere mensen in hun netwerk hebben en hen het Nederlands goed te leren spreken.

We hebben bewust gekozen voor sociaal ondernemen. Onze maatschappelijke missie is leidinggevend: we willen mensen vooruit helpen. Het optimaliseren van de financiën ondersteunt die missie, maar is niet het primaire doel. Het geeft veel voldoening dat je er voor mensen kunt zijn, dat ze hun plekje vinden en dat ze verder groeien. Maar zie sociaal ondernemen zeker niet als liefdadigheid! Veel potentie blijft onbenut, vooral van kwetsbare mensen. Hierin investeren is dus ook gewoon een verstandige keuze als maatschappij. Kijk daarbij naar het rendement en wat er mogelijk is in plaats van alleen naar de regels.

Voor mij is een economie die om mensen draait vanzelfsprekend. Ik moet hierbij ook denken aan Spreuken 10:22: ‘De zegen van de Heer maakt rijk, en hij voegt er geen verdriet aan toe.’ Als je de prioriteiten van God aanhoudt - en daarin staat liefde voor mensen centraal - is de weg er naartoe soms iets langer maar bouw je uiteindelijk iets dat op veel meer manieren rijkdom oplevert, zonder dat je op andere vlakken 'verdriet' kost.

Ik hoop ook dat dit voor meer mensen vanzelfsprekend wordt en dat we het in onze samenleving goed hebben door elkaar te zorgen. Dat is mijn droom, dat we een verbonden, kleurrijke samenleving hebben waarin mensen die achterop geraakt zijn door anderen meegenomen worden en er op veel manieren rijkdom is. Met Grenzeloos willen we hier een bijdrage aan leveren.”